ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200

Vincent Van Gogh

 

Naturens överjordiska puls och årstidernas rytm får sin form i de starka färgerna och penseldragen i Vincent van Goghs (1853-1890) måleri. Motiven med sådd och skörd upprepas på många målningar. De anspråkslösa figurerna visar hur oansenlig människans strävan är i årstidernas eviga kretslopp. Van Goghs brevväxling berättar om ett rikt inre liv, men hans konstnärsväg var svår. Större delen av hans produktion kom till under två sjukdomspräglade, arbetsintensiva år i Arles i södra Frankrike.

Van Gogh föddes i Zundert i södra Nederländerna. Efter att ha arbetat som konsthandlare och predikant beslöt han sig år 1880 för att bli konstnär. Han bodde i Bryssel och i olika delar av Nederländerna innan han flyttade till Paris 1886. I Paris kom han tack vare brodern, konsthandlaren Theo van Gogh, i kontakt med impressionistiskt måleri och blev bekant med avantgardistiska konstnärer som Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Signac och Paul Gauguin. Hans palett ljusnade radikalt och han började experimentera med moderna stilar.

År 1888 flyttade van Gogh till Arles och målade det provençalska landskapet och dess människor. Paul Gauguin anslöt sig till honom i Arles senare samma år och de två konstnärerna arbetade tillsammans en kort tid innan Van Gogh drabbades av sitt första nervösa sammanbrott i december 1888 och konstnärernas samarbete bröts i en virvel av dramatiska händelser. Några månader senare skrev han in sig vid mentalsjukhuset i St-Rémy, där han stannade i ett år samtidigt som han energiskt fortsatte att måla och teckna.

År 1888, 1889 och 1890 fanns van Goghs verk med på Salon des Indépendants i Paris, och 1890 blev han inbjuden att ställa ut med Les XX i Bryssel. Hans målningar började få en del uppmärksamhet, men van Gogh var djupt frustrerad över sina återkommande anfall av psykisk sjukdom. Han dog av en självförvållad skottskada den 29 juli 1890 i Auvers-sur-Oise i Frankrike. Målningen Gata i Auvers-sur-Oise (1890) som är i Ateneums ägo, hör till konstnärens sista verk.