ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200

Porträttmålaren

 

Förutom med folklivsskildringarna och de storslagna vyerna från Koli har Eero Järnefelts namn alltid kopplats ihop med porträtt. Porträttmåleriet passade hans konstnärsnatur speciellt väl. Han var en objektiv och skarpsynt iakttagare, men samtidigt en djupsinnig människoskildrare. Hans realistiska betraktelsesätt i kombination med det säkra tekniska handlaget gav honom förutsättningar att skapa en högtstående porträttkonst.

Järnefelts rykte som framstående och efter­traktad porträttmålare etablerades redan på 1890-talet. De första beställnings­porträtten av språkvetaren August Ahlqvist och finskhetsmannen Agathon Meurman målade han 1889. Följande år målade han porträttet av friherren Johan Philip Palmén. Alla tre är så kallade miljöporträtt, där de avporträtterade avbildas i sin egen omgivning, hemma eller upptagna av sitt arbete. Från och med 1920-talet hade Järnefelt för vana att fotografera den som skulle målas i hans egen miljö. Ibland är målningen uppbyggd helt efter fotografiet.

Järnefelt fick snabbt ett namn som en av de främsta porträttmålarna i vårt land och blev en konkurrent till Albert Edelfelt inom denna konstart. Där Edelfelt strävar efter elegans och prakt använder sig Järnefelt av ett mera återhållsamt och sparsmakat uttryck. Han ville lyfta fram personen och personligheten och skala av all onödig rekvisita.

Parallellt med de officiella porträtten utgör de otaliga varma och känsliga porträtten av hustrun Saimi, deras fem barn och andra personer inom familjekretsen en egen grupp.