ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Odilon Redon

 

Odilon Redons (1840–1916) konst studerade tankens banor i den mänskliga själens fördolda och mörka trakter. Verken påminner om drömbilder eller syner, och han använde sig av en knapp färgskala. Småningom införde han lyriska drag och färger som motvikt till den tidiga periodens melankoli.

Redon föddes i Bordeaux och tillbringade sin barndom på familjens egendom i Médocområdet. Efter studier i Jean-Léon Gérômes ateljé i Paris återvände han till Bordeaux, där gravören Rodolphe Bresdin invigde honom i etsning och litografi. Efter att ha tjänstgjort i det fransk-preussiska kriget bosatte han sig i Paris och började arbeta uteslutande i kol och skapade mystiska teckningar som han kallade Noirs. Hans första uppsättning litografier som härrör från dessa teckningar publicerades 1879 under titeln Dans le Rêve. Sedan kom À Edgar Poe (1882), Les Origines (1883), Hommage à Goya (1885) och andra album, ofta inspirerade eller åtföljda av symbolistiska texter.

Redon var med på alla oberoende utställningsforum på 1880-talet, bland annat Salon des Indépendants, den sista impressionistiska utställningen, Salon des XX i Bryssel och Wiensecessionen. Han var också symbolistisk författare och stod Stéphane Mallarmé, Jean Moréas och Paul Valéry nära. Från 1890-talet började Odilon Redon använda färg, först i sina pastellmålningar och sedan också I oljemålningarna. Redon uppskattades högt av den följande generationen av konstnärer, särskilt av Nabisgruppen.