ti, fre 10–18 | ons, to 10–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Korsdrag: Kamrater i Europa
12.10.2013

 

Kl. 17.00

Tonsättarkotterier är sällsynta och har främst påverkat musikhistorien genom att tjäna som en plattform på vilken tonsättarna byggt sin personliga stil. Bra exempel är Honegger, som fick sitt genombrott i gruppen Les Six, och Webern, som representerade den andra Wienskolan. F-A-E-sonaten som avslutar konserten är ett speciellt stycke komponerat av tre tonsättare. Schumann, Brahms och Albert Dietrich skrev den som gåva till deras vän, violinisten Joseph Joachim.

Berg: 4 stycken för klarinett och piano
Honegger: Sonatina för violin och cello
Mahler: Pianokvartett
Webern: Vier Stücke för violin och piano
Brahms/Schumann/Dietrich: FAE-sonat för violin och piano

Musiker:
Alasdair Beatson, Pia Freund, Markus Hohti, Emil Holmström, Atte Kilpeläinen, Eriikka Maalismaa, Gordan Nikolić, Christoffer Sundqvist, Jan Söderblom

Biljetter: inklusive expeditionsavgift 11,50 €/22,50 €/ 24,50 €/ 27,50 € från Lippupalvelu. www.lippupalvelu.fi
Med S-Förmånskortet 3 € rabatt på full inträdesavgift.
Inträdesbiljetten till festivalen inkluderar utställningsbesök på konsertdagen.

www.ristiveto.fi

 

På festivalen Korsdrag på konstmuseet Ateneum 11–13.10 presenteras klassiska musikverk från senromantiken och den tidiga modernismen med ett nytt grepp och gamla instrument. Flyglarna från början av 1900-talet och stråkinstrumenten med tarmsträngar tar åhörarna närmare kompositionernas ursprungliga fascinerande klangvärld. Konserterna i museets utställningssalar hänger ihop med utställningen Den förtrollande sjön som börjar samma veckoslut och som handlar om konstnärssamhället vid Tusby träsk. Konstnärerna som uppträder på Korsdrag är nationella och internationella toppnamn, och programmet innehåller kammarmusik av bland annat Sibelius, Tjajkovskij, Webern och Dvořák.

Nationalromantiken kom till Finland på 1890-talet och inspirerade unga konstnärer att söka sig till naturen, bland annat till trakterna kring Tusby träsk. Syftet var att relatera det egna folkets kultur och sedvanor till den europeiska traditionen och skapa konst, som var unik och ursprunglig och samtidigt trovärdig och värd att noteras i internationella sammanhang. Bland kompositörer kunde liknande trender skönjas i andra perifera områden inom det centraleuropeiska kulturarvet, såsom i Skandinavien, Östeuropa och rentav i Storbritannien.

Gruppen Les Six och Andra Wienskolan ingår också i programmet för festivalen Korsdrag. Avgränsade tonsättarkotterier har varit ett ganska sällsynt och sällan aktivt eller långlivat fenomen. Desto viktigare var vänskapsrelationerna mellan konstnärer som hade en likadan syn på världen och som njöt av dialogen mellan kollegor och olika konstarter och som smakade på strömningar i tiden. Exempel på sådana relationer är Mahlers kontakter med författare och bildkonstnärer samt Brahms och Schumanns samarbete och vänskap. Kompositionerna på festivalen Korsdrag skrevs mellan 1850- och 1930-talet, och via dem utvecklades musiken i otaliga nya riktningar inom senromantik, folkromantik och expressionism.