ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200

Korsdrag: Romantik och folk
13.10.2013

 

Kl. 17.00

Den sista konserten fokuserar på musik från perifera länder i Europa där musiker och tonsättare upplevde ett liknande nationellt uppvaknande som deras kollegor vid Tusby träsk. Glinka betraktas ofta som den ryska konstmusikens fader, medan Bartóks och Dvořáks intresse för folkmusik gav upphov till odödliga musikstycken. Frank Bridge kryddade i sin tur den nya brittiska musiken med nyckfulla harmonier och melodier med rötter i senromantiken. Bridges ambitiösa inställning och högklassiga kompositioner statuerade exempel för andra brittiska kompositörer som kan jämföras med Sibelius banbrytande arbete i Finland.

Bartók: Duor för 2 violiner
Bridge: 3 sånger för mezzosopran, altfiol och piano
Glinka: Trio pathétique för klarinett, cello och piano
Dvořák: Pianokvintett

Musiker:
Alasdair Beatson, Pia Freund, Markus Hohti, Emil Holmström, Atte Kilpeläinen, Eriikka Maalismaa, Gordan Nikolić, Christoffer Sundqvist, Jan Söderblom

Biljetter: inklusive expeditionsavgift 11,50 €/22,50 €/ 24,50 €/ 27,50 € från Lippupalvelu. www.lippupalvelu.fi
Med S-Förmånskortet 3 € rabatt på full inträdesavgift.
Inträdesbiljetten till festivalen inkluderar utställningsbesök på konsertdagen.

www.ristiveto.fi

 

På festivalen Korsdrag på konstmuseet Ateneum 11–13.10 presenteras klassiska musikverk från senromantiken och den tidiga modernismen med ett nytt grepp och gamla instrument. Flyglarna från början av 1900-talet och stråkinstrumenten med tarmsträngar tar åhörarna närmare kompositionernas ursprungliga fascinerande klangvärld. Konserterna i museets utställningssalar hänger ihop med utställningen Den förtrollande sjön som börjar samma veckoslut och som handlar om konstnärssamhället vid Tusby träsk. Konstnärerna som uppträder på Korsdrag är nationella och internationella toppnamn, och programmet innehåller kammarmusik av bland annat Sibelius, Tjajkovskij, Webern och Dvořák.

Nationalromantiken kom till Finland på 1890-talet och inspirerade unga konstnärer att söka sig till naturen, bland annat till trakterna kring Tusby träsk. Syftet var att relatera det egna folkets kultur och sedvanor till den europeiska traditionen och skapa konst, som var unik och ursprunglig och samtidigt trovärdig och värd att noteras i internationella sammanhang. Bland kompositörer kunde liknande trender skönjas i andra perifera områden inom det centraleuropeiska kulturarvet, såsom i Skandinavien, Östeuropa och rentav i Storbritannien.

Gruppen Les Six och Andra Wienskolan ingår också i programmet för festivalen Korsdrag. Avgränsade tonsättarkotterier har varit ett ganska sällsynt och sällan aktivt eller långlivat fenomen. Desto viktigare var vänskapsrelationerna mellan konstnärer som hade en likadan syn på världen och som njöt av dialogen mellan kollegor och olika konstarter och som smakade på strömningar i tiden. Exempel på sådana relationer är Mahlers kontakter med författare och bildkonstnärer samt Brahms och Schumanns samarbete och vänskap. Kompositionerna på festivalen Korsdrag skrevs mellan 1850- och 1930-talet, och via dem utvecklades musiken i otaliga nya riktningar inom senromantik, folkromantik och expressionism.