ti, fre 10–18 | ons, to 10–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Meddelande: Festivalen Korsdrag blåser nytt liv i klassiker från senromantiken och den tidiga modernismen
28.08.2013

 

På festivalen Korsdrag på konstmuseet Ateneum 11–13.10 presenteras klassiska musikverk från senromantiken och den tidiga modernismen med ett nytt grepp och gamla instrument. Flyglarna från början av 1900-talet och stråkinstrumenten med tarmsträngar tar åhörarna närmare kompositionernas ursprungliga fascinerande klangvärld. Konserterna i museets utställningssalar hänger ihop med utställningen Den förtrollande sjön som börjar samma veckoslut och som handlar om konstnärssamhället vid Tusby träsk. Konstnärerna som uppträder på Korsdrag är nationella och internationella toppnamn, och programmet innehåller kammarmusik av bland annat Sibelius, Tjajkovskij, Webern och Dvořák.

Nationalromantiken kom till Finland på 1890-talet och inspirerade unga konstnärer att söka sig till naturen, bland annat till trakterna kring Tusby träsk. Syftet var att relatera det egna folkets kultur och sedvanor till den europeiska traditionen och skapa konst, som var unik och ursprunglig och samtidigt trovärdig och värd att noteras i internationella sammanhang. Bland kompositörer kunde liknande trender skönjas i andra perifera områden inom det centraleuropeiska kulturarvet, såsom i Skandinavien, Östeuropa och rentav i Storbritannien.

Gruppen Les Six och Andra Wienskolan ingår också i programmet för festivalen Korsdrag. Avgränsade tonsättarkotterier har varit ett ganska sällsynt och sällan aktivt eller långlivat fenomen. Desto viktigare var vänskapsrelationerna mellan konstnärer som hade en likadan syn på världen och som njöt av dialogen mellan kollegor och olika konstarter och som smakade på strömningar i tiden. Exempel på sådana relationer är Mahlers kontakter med författare och bildkonstnärer samt Brahms och Schumanns samarbete och vänskap. Kompositionerna på festivalen Korsdrag skrevs mellan 1850- och 1930-talet, och via dem utvecklades musiken i otaliga nya riktningar inom senromantik, folkromantik och expressionism.

MUSIKERNA PÅ FESTIVALEN KORSDRAG

Alasdair Beatson, Pia Freund, Markus Hohti, Emil Holmström, Atte Kilpeläinen, Eriikka Maalismaa, Gordan Nikolić, Christoffer Sundqvist och Jan Söderblom

PROGRAM

fre 11.10.2013 kl. 19 Tusby träsk och dess grannar
Tonsättarna Jean Sibelius och Armas Järnefelt bodde och verkade vid Tusby träsk. Även om de främst följde med vad som hände i de europeiska metropolerna tog de också intryck av grannländerna. Järnefelt var kapellmästare i Stockholm, medan Tjajkovskijs och Griegs nationalromatiska stil inspirerade unge Sibelius.

Sibelius: Sånger
Järnefelt: Sånger
Grieg: Sonat för violin och piano nr 3 i c-moll
Tjajkovskij: Pianotrio

lör 12.10.2013 kl. 17 Kamrater i Europa
Tonsättarkotterier är sällsynta och har främst påverkat musikhistorien genom att tjäna som en plattform på vilken tonsättarna byggt sin personliga stil. Bra exempel är Honegger, som fick sitt genombrott i gruppen Les Six, och Webern, som representerade den andra Wienskolan. F-A-E-sonaten som avslutar konserten är ett speciellt stycke komponerat av tre tonsättare. Schumann, Brahms och Albert Dietrich skrev den som gåva till deras vän, violinisten Joseph Joachim.

Berg: 4 stycken för klarinett och piano
Honegger: Sonatina för violin och cello
Mahler: Pianokvartett
Webern: Vier Stücke för violin och piano
Brahms/Schumann/Dietrich: FAE-sonat för violin och piano

sön 13.10.2013 kl. 17 Romantik och folk
Den sista konserten fokuserar på musik från perifera länder i Europa där musiker och tonsättare upplevde ett liknande nationellt uppvaknande som deras kollegor vid Tusby träsk. Glinka betraktas ofta som den ryska konstmusikens fader, medan Bartóks och Dvořáks intresse för folkmusik gav upphov till odödliga musikstycken. Frank Bridge kryddade i sin tur den nya brittiska musiken med nyckfulla harmonier och melodier med rötter i senromantiken. Bridges ambitiösa inställning och högklassiga kompositioner statuerade exempel för andra brittiska kompositörer som kan jämföras med Sibelius banbrytande arbete i Finland.

Bartók: Duor för 2 violiner
Bridge: 3 sånger för mezzosopran, altfiol och piano
Glinka: Trio pathétique för klarinett, cello och piano
Dvořák: Pianokvintett 

Festivalen Korsdrag på konstmuseet Ateneum 11–13.10.2013

Biljettförsäljningen börjar måndag 2.9 på Lippupalvelus verksamhetsställen och nätbutik www.lippupalvelu.fi

Biljetter inklusive expeditionsavgift: 27,50 / 24,50 / 22,50 / 11,50 € från Lippupalvelu www.lippupalvelu.fi. Med S-Förmånskortet 3 € rabatt på full inträdesavgift. Inträdesbiljetten till festivalen inkluderar utställningsbesök på konsertdagen.

Ytterligare information och pressbiljetter: Konstmuseet Ateneum, informationschef Marja Istala Kumpunen, tfn 050 555 3551, mik@ateneum.fi