ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Svart och vitt
05.09.2008 - 08.02.2009

 

Svart och vitt – Klassiker inom japanskt fotografi

Hösten 2008 presenterar Ateneums fotoutställningsserie efterkrigstida japanska konstnärer. Bilderna av landskap, städer och människornas vardag förmedlar traditionell japansk livsstil och förändringar i den japanska kulturen. Utställningen har sammanställts av Ateneums museichef Maija Tanninen-Mattila och Kiasmas tf intendent Pirkko Siitari.

Utställningen Svart och vitt. Klassiker inom japanskt fotografi presenterar 64 verk av åtta fotografer. Fotografiet blev en populär konstform i Japan efter andra världskriget. Populariteten hänger samman med landets egenartade visuella kultur och starka grafiska tradition, något som också kommer fram i japanska träsnitt och tuschmålningar. Utställningens konstnärer är viktiga namn inom den japanska fotokonstens historia, och deras arbete har haft en stor betydelse för den yngre fotografgenerationen. Merparten av konstnärerna presenteras nu för första gången i Finland.

Fotograferna har upplevt kriget och många av fotografierna återger krigets fysiska och psykiska följder samt den tunga återuppbyggnadstiden. Konstnärerna närmar sig temat genom landskapet, kroppen och stillebenet. I många av verken återspeglas också en stark självbiografisk aspekt, som i Shomei Tomatsus (f. 1930) fotografier av föremål som skadats under bombningarna. Tadako Hayashi (1918–1990) fotograferade i sin tur det efterkrigstida Tokyo. Också Kikuji Kawada (f. 1933) behandlar kriget i sina symboliska bilder.

Shoji Ueda (1913–2000) vägrade däremot att fotografera kriget och vände i stället blicken mot det personliga. Han är känd för sina surrealistiska, iscensatta familjeporträtt. Personliga och intima drag finns också i Katsuji Fukudas (1899–1991) fotografier, av vilka många skildrar förhållandet mellan man och kvinna.

Ihei Kimura (1901–1974) spelade strax efter kriget en viktig roll som grundare av fotografiets realistiska inriktning. Hans mest kända serie Akita är en dokumentation av en by på landet under närmare 40 år. Också Hiroshi Hamaya (1915–1999) representerar den realistiska skolan. Han fotograferade bl.a. böndernas vardag på den japanska glesbygden. Yutaka Takanashi (f. 1935) har i sin tur fotograferat den amerikanska kulturens inflytande på Tokyobornas liv.

Utställningen på Ateneum har gjorts i samarbete med Yamaguchi Prefectural Art Museum. Utställningens verk kommer från museets samlingar.