ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

I symbolismens anda
09.10.2012 - 28.04.2013

 

I symbolismens anda förevisar verk av Ateneums samlingar och öppnar synvinklar till symbolismen som konstriktning. Utställningens tema är bl.a. religion och mystik, idévärlden samt döden, med konstverk bl.a. av konstnärerna Akseli Gallen-Kallela, Magnus Enckell, Hugo Simberg, Väinö Blomstedt, Pekka Halonen, Ellen Thesleff och Ville Vallgren.

Den symbolistiska bildkonsten i Finland

I Finland inföll symbolismen från omkring 1890 till 1910-talets slut. Det är dock svårt att säga exakt när strömningen upphörde. Det rörde sig nämligen inte om en stilriktning i egentlig mening, utan snarare om ambitioner med ny innebörd. Likafullt tillägnade sig många symbolistiska konstnärer en stil som efter Paul Gauguin kom att kallas syntetism. Inom denna stil föredrog man markerade konturer och enhetliga färgfält.

Andra konstnärer däremot uttryckte sin vision i mjukt ljusdunkel och sparsam färgskala i likhet med fransmannen Eugène Carrière. Tidsperiodens skulptur och design präglades av ett dekorativt, organiskt formspråk i art nouveau stil samt av växt- och djurmotiv.

Symbolismen handlade egentligen inte om visuella symboler eller allegorier, även om sådana också ibland användes.I den symbolistiska rörelsens bakgrund verkade Platons lära om idévärlden som den synliga verkligheten enbart är en svag återspegling av. Målsättningen var att låta motivet skildra olika idéer, tankar, känslor och sinnesstämningar, som i sin tur återspeglade de fundamentala och bestående begreppen bortom den synliga sinnevärlden.