ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200

Hugo Simberg

 

I Hugo Simbergs (1873–1917) konst förenas fantasimotiv, realistiska personporträtt och landskap till en oefterhärmlig bildvärld där ”den andra verkligheten” hela tiden är närvarande. Det finns en djupt human underström hos Simberg, som i sina verk behandlade livets och dödens gåta. Om symbolismen för vissa konstnärer var en förbigående strömning var den för Simberg det naturligaste uttryckssättet.

Hugo Simberg växte upp i en tjänstemannafamilj i Viborg, omgiven av en stor släkt. Somrarna tillbringade familjen på Niemenlautta gård vid Finska viken. Landskapet blev en oskiljaktig del av Simbergs bildvärld. Han inledde sina konststudier i Viborg och fortsatte sedan på Finska Konstföreningens ritskola, men de akademiska studierna tillfredsställde inte den unga konstnären. I stället blev han privatelev hos Akseli Gallen-Kallela i Ruovesi i Mellersta Finland. Under hans ledning fördjupade han sig i konstgrafik, bl.a. i träsnitt, och i temperamåleri. Under sina resor till Italien studerade han freskomåleri. Han reste också flera gånger till Paris.

Simbergs symbolistiska konstnärskynne uppenbarar sig redan i de första målningarna från tiden i Ruovesi, Frosten och Hösten (1895). Andra gestalter som hans fantasi har gett uttryck åt är änglar, djävlar och döden. Simberg målade också realistiska porträtt och landskap. Landskapen, som t.ex. Vårafton vid islossningstid (1897), har emellertid en stark symbolistisk dimension.

I början av 1900-talet skaffade Simberg en ateljé i Helsingfors. Hans kändaste målning, Sårad ängel, blev färdig 1903. Några år senare gjorde Simberg en variant av ängeln, nu som fresk i Tammerfors domkyrka. Kyrkans vägg- och takmålningar är konstnärens storverk.