ti, fre 10–18 | ons, to 10–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Gustave Moreau

 

Gustave Moreau var intresserad av mytologiska och mystiska motiv och av sägner och berättelser som han utnyttjade i sin egen konst. Hans omfattande symbolistiska produktion inspirerade en yngre generation av konstnärer, t.ex. surrealisterna.

Moreau, som var son till den framgångsrike arkitekten Louis-Jean Marie Moreau, utbildade sig vid École des Beaux-Arts under François-Edouard Picot, och hans tidiga verk stod i skuld till Eugène Delacroix och till Théodore Chassériau. År 1857 reste Moreau till Italien för att studera de gamla mästarna i Rom, Florens och Venedig. Hans första större verk, Oidipus och sfinxen (Metropolitan Museum of Art, New York), vann en medalj på Salongen år 1864.

Under 1870-talet utforskade han temat ”femme fatale” i sina Salomemålningar och började experimentera med teknik genom att arbeta i många olika konstformer. Hans berömmelse växte då J.-K. Huysmans ingående beskrev hans verk i sin dekadenta roman A Rebours (Mot strömmen) som kom ut år 1884.

Moreaus symbolism hade sitt ursprung i de franska filosoferna Victor Cousins och Théodore Jouffroys platonska läror. Han hämtade sin inspiration ur ytterst varierande källor: allt från grekisk, indisk och egyptisk mytologi till biblisk historia och det ockulta. Trots att hans arbeten beundrades av de yngre symbolisterna vägrade han att ställa ut på Salon de la Rose + Croix. År 1895 gjorde han om sitt hus i Paris till ett museum med bibliotek och ateljérekvisita samt brev, skissböcker och konstverk.