ti, fre 10–18 | ons, to 10–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Gosse som matar sin lilla syster

 

Helene Schjerfbeck: Gosse som matar sin lilla syster
1881, oljemålning, 115 x 94,5 cm

För hundra år sedan var de flesta konstnärerna män. Helene Schjerfbeck var en ovanligt modig kvinna när hon bestämde sig för konstnärsyrket. Helene var ett verkligt underbarn och hennes tecknarbegåvning upptäcktes redan när hon var barn. Bara 11 år gammal antogs hon till konstskolan, trots att de flesta började sina konststudier först sedan de slutat skolan.

Helene Schjerfbeck var en finländsk konstnär, men hon studerade och målade också utomlands, i Frankrike och England. Barnen i den här målningen blev konstnären bekant med i Bretagne i Frankrike. Schjerfbeck blev en av de skickligaste och mest ansedda konstnärerna i Finland, men alla tyckte inte om den här målningen när den första gången visades på konstmuseet.

Vad kan ha retat folk i målningen?

Målningen berättar om fattigdom. Fattigdomen var ganska vanlig för mer än hundra år sedan, men man brukade inte skildra fattigdom och annat tråkigt i konsten. Helene Schjerfbeck ville avbilda verkligheten ärligt, oförskönat. Hon tyckte det var viktigt att låta också de här barnen från en fattig gränd i en fransk by vara modeller i en målning, precis som barnen i rika familjer.

Varför är det viktigt att konsten, precis som nyheterna och tidningarna, skildrar också otrevliga saker? Eller är det?

Vilket intryck gör barnens hem? Vad ser du i bakgrunden?

Jämför det här hemmet med finländska hem där barn levde för hundra år sedan. Hur tycker du att hemmen skilde sig från varandra? Vilka likheter finns det? (jfr t.ex. Akseli Gallen-Kallelas Första undervisningen)

Fundera på om målningen också handlar om något annat än fattigdom? Är den enbart sorglig?

Målningen skildrar inte bara fattigdom utan också en bror och en syster, det framgår redan av dess titel. Kanske konstnären med sin målning ville påminna om att barnen trots sin fattigdom hade något mycket värdefullt, något man inte får för pengar. De tar hand om och tröstar varandra. De är det viktigaste och dyrbaraste i hela världen för varandra.

Konstnären kan själv ha längtat hem till sin familj när hon var utomlands; storebror Magnus var två år äldre än Helene Schjerfbeck. EJ