ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200

Georges Lacombe

 

De förenklade formerna och det tvådimensionella framställningssättet i George Lacombes (1868–1916) suggestiva bildvärld påminner om japanska träsnitt. Han anslöt sig till Nabisgruppen efter att ha blivit bekant med bland andra Emile Bernard på Académie Julian i Paris. Lacombe är också känd som bildhuggare.

Lacombe föddes i en framstående, konstnärlig familj i Versailles. Han fick teckningslektioner av sin mor, målaren och grafikern Laure Lacombe, och studerade vidare i Paris under målarna Georges Bertrand, Alfred Roll och Henri Gervex, som alla var vänner till familjen. Lacombes vänskap med Paul Sérusier och mötet med de andra i Nabisgruppen år 1893 ledde till en radikal förändring i hans stil och han började måla med tempera för att uppnå en matt färgyta.

I Camaret på Bretagnes kust, där han tillbringade somrarna 1888 till 1897, inspirerades Lacombe att måla stiliserade bretonska figurer och kustlandskap i ovanliga kompositioner och med ett antropomorft bildspråk. År 1894 sammanförde Sérusier honom med Paul Gauguin, vars verk inspirerade honom till att börja med träsnideri, där han använde sig av en medvetet primitiv teknik. Känd som ”le Nabi sculpteur” (den nabiska skulptören) utforskade Lacombe symbolistiska teman som kretsloppet av liv och död och naturens krafter.