ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

George Frederic Watts

 

George Frederic Watts (1817–1904) var en betydande konstnär i Britannien redan på 1840-talet. Han var känd för sina allegoriska motiv, och vid slutet av århundradet fick hans verk allt mera symbolistiska drag. Konstnärens roll innebar för Watts ett högre kall, en ståndpunkt som han uttryckte med orden ”Jag målar idéer, inte föremål och ting”.

Watt föddes i London som son till en pianobyggare. Redan som tioåring fick han undervisning i skulptur av William Behnes, och började studera vid Royal Academy Schools när han var arton år. 1843 vann han första pris i en tävling som gällde utformningen av en väggmålning i den nya parlamentsbyggnaden i Westminster. Pengarna använde han för att göra en längre resa till Italien, där han målade sina första landskap. Han återvände till London 1847 och började arbeta på en storslagen fresk, Livets hus (The House of Life). Även om fresken aldrig blev färdig var den hans livs viktigaste projekt och många av hans verk relaterar till den. Watts hade nära anknytning till Dante Gabriel Rossetti och den estetiska rörelsen i England. Senare utvecklade han en personlig och ofta esoterisk symbolik påverkad både av religionsforskaren Max Müllers filosofi och av den darwinistiska evolutionsteorin.

År 1864 gifte sig Watts med skådespelerskan Ellen Terry som var trettio år yngre än han själv. Äktenskapet varade inte länge och Watts gifte sig senare med den skotska formgivaren och keramikern Mary Fraser-Tytler. År 1891 flyttade han till Compton nära Guildford i Surrey.