ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Festivalen Korsdrag: Fin de siècle - Slutet på århundradet
30.09.2012

 

Konserterna under festivalen Korsdrag på Ateneum är en unik musikalisk tidsresa i Helene Schjerfbecks anda: från senromantikens glödande färger mot 1900-talets mer sparsmakade uttryck. De finländska talangerna ackompanjeras av en internationell gäst, den schweiziske toppcellisten Thomas Demenga. För festivalens konstnärliga planering ansvarar pianisten Emil Holmström, cellisten Markus Hohti och violinisten Eriikka Maalismaa. Konserterna på festivalen Korsdrag ges i Ateneums utställningssalar under det sista veckoslutet i september.

sön 30.9 kl. 18 Fin de siècle - Slutet på århundradet

Ravel: Sonate posthume
Schönberg: Verklärte Nacht
Brahms: Klarinettkvintett

Inträde 25/20 € (under 18-åringar 10 €; S-Förmån på normalprissatt inträdesbiljett -3 €) i Ateneums information.

 

Bakgrund till festivalen Korsdrag

Inom musiken liksom inom andra konstarter var åren 1880-1930 en intressant brytningsperiod. Då definierades musikens språk helt om, och under dessa år av korsdrag komponerades å enda sidan ett slags megalomana svanesånger över den flera hundra år gamla traditionen à la Mahler och å andra sidan musik som välkomnade en ny era och allt där emellan.

I dag placeras kompositörerna från denna tid ofta slentrianmässigt i olika fack: Debussy står för smekande och stämningsfulla toner, Sibelius för det finska insjölandskapet och Schönberg för den tuffa modernismen. En intressant aspekt är att de här kompositörerna skrev sina mest betydande verk under exakt samma år, följde med samma debatter, läste böcker av samma författare och såg samma konst.

På en relativt kort tid ändrades klangvärlden inom den klassiska musiken på ett avgörande sätt under 1900-talet. Tidigare använde man tarmsträngar i stråkinstrument, i dag är standardlösningen metall. Tidigare hade pianisterna tillgång till flera bra pianomärken, vars ljudstyrka hade anpassats till normalstora salar och inte till enorma hallar som i dag.

På festivalen Korsdrag strävar man efter att återuppliva klangvärlden i början av 1900-talet. Emil Holmström spelar på sin 114 år gamla Steinway, Jan Söderblom, Eriikka Maalismaa, Atte Kilpeläinen och Markus Hohti förser sina instrument med tarmsträngar och Christoffer Sundqvist spelar på en tysk klarinett. Det internationella toppnamnet inom historiska musikframföranden Thomas Demenga samt de finländska gästerna, sopranen Pia Freund och pianist Paavali Jumppanen deltar i tidsresan.

Musikerna

Musikerna på Korsdrag förenas av intresset för den klassiska musikens traditioner och strävan efter att ta ut allt av musiken. Jan Söderblom är violinist och kapellmästare som i dag leder Björneborgs stadsorkester. Han har spelat violin nästan överallt. Eriikka Maalismaa är den andra konsertmästaren vid Helsingfors stadsorkester och aktiv i Jousia Ensemble. Atte Kilpeläinen spelar i Meta4 och är stämledare för altviolinisterna vid Helsingfors stadsorkester. Christoffer Sundqvist är soloklarinettist vid Radions symfoniorkester, man hör honom ofta som solist men ibland också i PlusEnsemble. Cellisten Markus Hohti är aktiv kammarmusiker och en efterfrågad festivalgäst. Emil Holmström är en mångsidig pianist och klaviaturinstrumentalist, vars uppträdanden varierar från liedaftnar till urbana konsertkollage.

Gästerna

Thomas Demenga

Den schweiziske cellisten Thomas Demenga är en internationellt berömd solist, känd för sina personliga tolkningar och genialiska konsertprogram. Han har uppträtt som solist med otaliga betydande orkestrar, bland annat med Berliner Sinfonie-Orchester, Berner Symphonie Orchester och Boston Symphony Orchestra. År 2003 var han "artiste étoile" på festivalen i Lucerne. År 2002 blev Thomas Demenga klar med en serie skivinspelningar för ECM på vilka han kombinerar Bachs serier för solocello med verk inom ny musik. Sedan 1980 har han varit professor i cello vid musikhögskolan i Basel.