ti, fre 10–18 | ons, to 10–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Fernand Khnopff

 

Likt många andra symbolister vände Fernand Khnopff (1858–1921) ryggen mot avbildningen av det moderna stadslivet. Opposition mot tidens nya framstegstänkande och de växande problem som industrialismen innebar för stadslivet låg som grund för konstnärens syn. Han ledde betraktaren bort från vimlet, till en dunkel och ljudlös fiktiv och isolerad värld.

Khnopff föddes i Grembergen i Belgien och studerade för Xavier Mellery vid Académie Royale des Beaux-Arts i Bryssel. År 1879 flyttade han till Paris och studerade vid Académie Julian och i Jules Lefebvres ateljé. År 1883 var han med om att grunda den belgiska avantgardegruppen Les XX. Khnopff ställde ut med La Libre Esthétique och på Sâr Péladans Salon de la Rose + Croix I Paris 1892–1894 och 1897.

Han inspirerades av brittiska konstnärer som Edward Burne-Jones och John Everett Millais och var Brysselkorrespondent för den engelska tidskriften The Studio. Många av hans konstverk och skulpturer från 1890-talet tar upp centrala symbolistiska frågor, däribland förhållandet mellan dröm och verklighet. Han lade sig också till med ett snobbigt utseende och drog sig tillbaka till Villa Khnopff i Bryssel där han sökte inspiration i ensamheten och konsten, precis som hjälten i J.-K. Huysmans dekadenta roman A Rebours (Mot strömmen) från 1884.