ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200

Ellen Thesleff

 

Ellen Thesleff (1869–1954) konstnärskarriär var lång och betydande. Hennes tidiga produktion kännetecknas av en färgmässigt återhållsam, rentav asketisk färgskala. I början av 1900-talet förändrades hennes uttryckssätt – genom sin personliga färgexpressionism gick hon i bräschen för den internationella avantgardismen. Thesleff definierade stävan efter den absoluta skönheten som målet med sitt liv och sin konst.

Thesleffs far var amatörmålare, och han var sin dotters första konstlärare. Han uppmuntrade henne också att bli konstnär. Mellan 1885 och 1887 studerade Thesleff för Adolf von Becker, och 1887 inledde hon sina studier på Finska Konstföreningens ritskola. Hon slutade emellertid efter två år, eftersom hon var missnöjd med skolans gammalmodiga undervisning. Efter att ha studerat för Gunnar Berndtson på hans privatakademi 1888–1891 fortsatte hon sina konststudier i Paris, på Académie Colarossi.

I Thesleffs arbeten från hennes symbolistiska period har man sett beröringspunkter med Eugène Carrières konst, men konstnären framhöll betydelsen av Édouard Manets svarta period som vägvisare för hennes sena 1800-talsmåleri. Musiken var också viktig för Thesleff, och en källa till inspiration. Under hela sin aktiva tid arbetade Thesleff såväl i Finland som i Frankrike och Italien. Många av hennes landskapsmotiv är målade på hemgården Murole i Ruovesi. År 1894 reste Thesleff till Florens, dit hon senare återvände många gånger. Under ett besök i Florens 1907 blev hon bekant med den engelska teaterförnyaren Gordon Craig, och han inspirerade henne att göra träsnitt.

På 1900-talet deltog Thesleff i utställningar i Helsingfors, Paris, Moskva, S:t Petersburg, Göteborg, Stockholm, Oslo, Florens och Milano. År 1949 var hon med på den stora nordiska utställningen i Köpenhamn, och här fick hon i synnerhet erkänsla för sin sena period.