ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200
Beställda guidningar: +358 (0)294 500 500 (mån-fre 9-15)

Charles Filiger

 

Filigers landskap närmar sig genom sin förenkling det abstrakta framställningssättet. I stället för olja föredrog han gouachefärger, vars matta, jämna yta framhäver skillnaden mellan konstverket och den verkliga, tredimensionella världen. Filiger ville inte främst avbilda det verkliga landskapet. Hans mål var att förenkla naturens element till en del av det nya visuella synsättet.

Charles Filiger föddes i en välbärgad familj i Mulhouse i Alsace-regionen, studerade måleri i Paris vid Académie Colarossi och ställde ut på Salon des Indépendants 1889 och 1890. I slutet av 1880-talet flyttade Filiger till Le Pouldu i Bretagne, där han vistades tillsammans med Paul Gauguin, Paul Sérusier, Jakob Meijer de Haan och greve Antoine de La Rochefoucauld. Greven blev Filigers mecenat och betalade honom i tio år ett årligt underhåll på 1 200 franc i utbyte mot en procentandel av hans produktion.

Också den symbolistiske poeten, kritikern och dramatikern Alfred Jarry beundrade Filigers verk och publicerade en berömmande recension i Mercure de France 1894. Jarry gav Filiger i uppdrag att illustrera den symbolistiska tidskriften L’Ymagier. Filiger deltog i Salon de la Rose + Croixår 1892, men drog sig sedan tillbaka till Bretagne där han bodde i avskildhet under resten av sitt liv.