ti, fre 10–18 | ons, to 9–20 | lö, sö 10-17
Information: +358  (0)294 500 401
Växel: +358 (0)294  500 200

Albert Trachsel

 

Trachsels (1861–1929) vänskap med landsmannen Ferdinand Hodler varade livet ut, och hans landskapsmåleri har många likheter med Hodlers verk. Trachsels måleri övergår emellertid från konkreta syner och platser till fantasilandskap med ljusa och klara färger, där det av symbolisterna omhuldade ömotivet får en paradisisk tolkning.

Trachsel studerade arkitektur vid École des Beaux-Arts i Genève och vid École polytechnique fédérale i Zürich. Han flyttade till Paris 1882 för att fortsätta sina studier vid École des Beaux-Arts. Från 1889 rörde han sig i symbolistiska kretsar i Paris och blev bekant med Auguste Rodin, Eugène Carrière, Stéphane Mallarmé och Paul Verlaine. År 1892 ställde han ut på Salon de la Rose + Croix med Félix Vallotton, Carlos Schwabe och Ferdinand Hodler.

Trots att han var utbildad arkitekt realiserades största delen av hans arkitektoniska verk aldrig, men hans utopiska visioner påverkade starkt det symbolistiska tänkandet. År 1900 övergav Trachsel sitt arbete som arkitekt för att ägna sig åt att skriva och måla. De utopistiska visionerna var emellertid alltjämt en viktig del av hans symbolistiska tänkande. Trachsels “Projekt för ett Fredstempel” visades på världsutställningen 1900, men 1901 lämnade han Paris för gott för att bosätta sig i Genève. Där övergav han sina metafysiska motiv och återvände till naturmotiv. Trachsel dog i Genève 1929.