Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 9–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Albert Edelfelt: Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä, 1887

 

Albert Edelfeltin (1854-1905) Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä syntyi vuonna 1887. Se ei ollut aivan tyypillinen teos Edelfeltin tuotannossa, sillä hän pyrki uudistumaan naturalismin suuntaan. Hän tahtoi maalata kansankuvauksen ja mietti jopa yhteisen matkan tekemistä Axel Gallénin (sittemmin Akseli Gallen-Kallela) kanssa Pohjois-Suomeen, Kajaaniin ja Ouluun, näkemään ”todellisia suomalaisia”. Yhteinen matka jäi kuitenkin toteutumatta ja Edelfelt kävi Ruokolahdella Etelä-Karjalassa. Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä –maalaus syntyi Ruokolahdella tehtyjen luonnosten ja Haikossa otettujen valokuvien pohjalta.

Maalaukseen suhtautui kaikkein kriittisimmin Finland-lehden taidearvostelija. Hänen mukaansa teoksesta puuttui lämpö ja rakkaus aiheeseen, ja hän toivoi kansankuvaa, joka olisi ollut vähemmän kärjistetty, sillä ”…se raaka pahansuopuus, joka leimaa ainakin paviaaninkätistä eukkoa, ei ole mikään erityinen suomalainen luonteenominaisuus.” Lopuksi suomenmielinen arvostelija toivoi, että jos Edelfelt kerran oppisi rakastamaan suomalaista kansaa, hän tulisi myös kuvauksissaan vertautumaan Kalevalaan, Runebergiin ja Aleksis Kiveen – ja häntä tultaisiin arvostamaan samalla mitalla.

Toiset suhtautuivat teokseen suopeammin, mutta kun maalaus hankittiin Suomen Taideyhdistyksen ja sitä kautta Ateneumin kokoelmiin vuonna 1888, yhdistyksen uusi intendentti Thorsten Waenerberg ei olisi suostunut ottamaan sitä vastaan, ellei Edelfeltille olisi jo 1885 luvattu, että yksi hänen teoksensa ostetaan yhdistykselle.