Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 10–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Ristiveto: Tuusulanjärvi ja naapurit
11.10.2013

 

Klo 19.00

Tuusulanjärvellä asuivat ja vaikuttivat aikanaan säveltäjät Jean Sibelius ja Armas Järnefelt. Vaikka taiteilijoiden katseet kohdistuivat Euroopan metropoleihin, saatiin vaikutteita myös naapurimaista. Järnefelt toimi kapellimestarina Tukholmassa, nuorelle Sibeliukselle Tshaikovski ja Grieg olivat esikuvia uuden kansallisesti värittyneen tyylin löytämisessä. 

Sibelius: Lauluja
Järnefelt: Lauluja
Grieg: Sonaatti nro 3 c-molli viululle ja pianoille
Tshaikovski: Pianotrio

RISTIVETO-FESTIVAALIN MUUSIKOT
Pia Freund - sopraano
Christoffer Sundqvist - klarinetti
Alasdair Beatson, Emil Holmström - piano
Eriikka Maalismaa, Gordan Nikolić, Jan Söderblom - viulu
Atte Kilpeläinen - alttoviulu
Markus Hohti - sello

Lipunmyynti alkaa maanantaina 2.9. Lippupalvelun toimipaikoissa ja verkkokaupassa www.lippupalvelu.fi
Lipunmyynti päättyy Lippupalvelussa 10.10., liput 11.10. eteenpäin Ateneumin neuvonnasta.
Liput toimituskuluineen: 27,50 / 24,50 / 22,50 / 11,50 €. S-Etukortilla 3 € alennus täydestä pääsymaksusta.
Festivaalin pääsylippu sisältää näyttelykäynnin konserttipäivänä.

www.ristiveto.fi

 

Ateneumin taidemuseossa 11.-13.10. järjestettävällä Ristiveto-festivaalilla esitetään myöhäisromantiikan ja varhaisen modernismin klassikkosäveliä uudella otteella ja vanhoilla soittimilla. 1900-luvun alun flyygelit ja suolikielin varustetut jousisoittimet vievät kuulijat lähemmäksi teosten alkuperäistä kiehtovaa äänimaisemaa. Museon näyttelysaleissa kuultavat konsertit linkittyvät samana viikonloppuna avautuvaan Järven lumo -näyttelyyn, joka esittelee Tuusulanjärven taiteilijayhteisöä. Ristivedon taitelijakaarti koostuu koti- ja ulkomaisista huippunimistä ja festivaalilla kuullaan mm. Sibeliuksen, Tshaikovskin, Webernin ja Dvorakin kamarimusiikkia.

Kansallisromantiikan tuulet rantautuivat Suomeen 1890-luvulla, ja innoittivat aikansa nuoret taiteentekijät hakeutumaan kotimaan luonnon keskelle Tuusulanjärven maisemiin. Oman kansan kulttuuri ja perinteet haluttiin sulauttaa eurooppalaiseen traditioon ja luoda taidetta, joka olisi itsenäistä ja alkuperäistä, mutta kuitenkin kansainvälisesti uskottavaa ja varteenotettavaa. Säveltäjien keskuudessa samankaltaisia pyrkimyksiä oli havaittavissa muillakin keskieurooppalaisen kulttuuriperinnön reuna-alueilla, kuten Skandinaviassa, Itä-Euroopassa ja yllättäen myös Brittein saarilla.

Les Six -ryhmä ja Wienin toinen koulukunta ovat myös osa Ristiveto-festivaalin ohjelmistoa. Rajatut säveltäjäryhmät ovat olleet säveltäjien kesken verraten harvinaisia ja harvoin kovin aktiivisia tai pitkäikäisiä. Sitäkin tärkeämpiä olivat samanhenkisten taiteilijoiden ystävyyssuhteet; kollegoiden ja taiteiden välisestä vuoropuhelusta nauttiminen ja ajan hengen haisteleminen. Esimerkkeinä tästä ovat mm. Mahlerin yhteys aikansa kirjailijoihin ja kuvataiteilijoihin tai Brahmsin ja Schumannin yhteistyö ja ystävyys. Ristiveto-festivaalilla kuultavat teokset ajoittuvat 1850-luvulta 1930-luvulle, ja enteilevät aikanaan musiikin leviämistä lukuisille uusille urille myöhäisromantiikan, folk-romantisoinnin ja ekspressionismin kautta.