Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 9–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Albert Edelfelt: Nyländska Jaktklubbenin soutusatama Helsingissä, 1899

 

Albert Edelfelt tunnetaan myös monista Porvoon edustan merinäkymiä ja purjelaivoja kuvaavista maalauksistaan. Hän osallistui vuoden 1900 Pariisin maailmannäyttelyn Suomen paviljongin kuvaohjelman suunnitteluun ja ns. pannoomaalausten (panneau) toteuttamiseen.

Yksi näistä oli näkymä Helsingin eteläsatamasta Nyländska Jaktklubbenin edustalta. Sinisävyinen kuva on tyylitellyn selkeästi maalattu, kuten muutkin paviljongin teokset. Etualalla on veneitä valkeine purjeineen. Taustalla näkyy sataman valkoisia rakennuksia ja suurkirkon yläosa sekä oikealla punertava Uspenskin ortodoksinen katedraali. Tunnelma on kesäisen autereinen ja hyväntuulinen.

Tultuaan presidentiksi Tarja Halonen halusi juuri tämän maalauksen seinälle kirjoituspöytänsä taakse, mistä se näkyi hänen virallisten puheidensa yhteydessä TV-ruudussa. Teoksen hallitsevat värit ovat sininen ja valkoinen, minkä lisäksi huoleton vapaa-ajan kuvaus vie ajatukset työstä ja arjesta. On mahdollista, että Edelfeltillä oli mielessään jopa ajatus Suomen itsenäisyydestä ja vapaudesta. Olihan maalaus tehty Pariisin Suomen paviljonkiin, joka oli kokonaisuudessaan eräänlainen manifesti maan kansallisesta autonomiasta.