Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 10–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Henkisyys ja mystiikka

 

Symbolistien ajatteluun vaikutti myös 200-luvulla toiminut Plotinos, joka yhdisti uusplatonismissa Platonin ajattelun itämaiseen mystiikkaan ja kristilliseen mystiseen traditioon. Samalla symbolistit omaksuivat paljolti runoilija Baudelairen välittämänä Emanuel Swedenborgin mystiset ajatukset ihmisen ja jumalan yhteydestä. Niiden mukaan taiteilijoilla oli kyky muistaa ja ymmärtää kulta-ajan korkeat sfäärit, jolloin ihmisen sielu kulki jumalan seurassa.

Plotinoksen tavoin Swedenborg oivalsi Jumalan henkiseksi auringoksi, joka säteili puhdasta rakkautta. Sen sijaan inhimillinen rakkaus oli syntiinlankeemuksen ja paratiisista karkotuksen jälkeen epäpuhdasta, vajaata. Ihminen kuitenkin tunsi alituista kaipuuta kohti jumalallista rakkautta. Siksi symbolistisessa taiteessa yksi tärkeä teema eri muunnelmineen oli juuri kohoaminen valoa ja korkeuksia kohti.

Joséphin Péladan vaikutti merkittävästi monien kiinnostukseen mystistä ja esoteerista taidekäsitystä kohtaan. Hän oli kriitikko, kirjoittaja ja okkultisti, joka järjesti vuosina 1892–1897 kuusi spektaakkelimaista ja suurta huomiota herättänyttä Rose-Croix -salonkia. Suomalaisista taiteilijoista pariin ensimmäiseen ottivat osaa Ville Vallgren ja Sigurd Wetterhoff-Asp.