Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 9–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Gustave Moreau

 

Mytologiset ja mystiset aiheet, tarut ja kertomukset kiinnostivat Gustave Moreauta (1826–1898), joka hyödynsi tätä aiheistoa omassa taiteessaan. Laaja symbolistinen tuotanto toimi innoittajana myöhemmille taiteilijasukupolville, kuten surrealisteille.

Moreau, menestyneen arkkitehti Louis-Jean Marie Moreaun poika, opiskeli École des Beaux-Arts’issa ohjaajanaan François-Edouard Picot, ja hänen varhaisia esikuviaan olivat Eugène Delacroix ja Théodore Chassériau. Vuonna 1857 Moreau matkusti Italiaan tutkimaan Rooman, Firenzen ja Venetsian mestareiden töitä. Hänen ensimmäinen suurtyönsä oli Oidipus ja sfinksi (Metropolitan Museum of Art, New York), joka sai mitalin vuoden 1864 salongissa.

Hän tutki kohtalokkaan naisen teemaa 1870-luvun Salome-maalauksissaan ja alkoi kokeilla erilaisia tekniikoita ja ilmaisuvälineitä. Moreaun maine kasvoi, kun J.-K. Huysmans kuvaili laajasti hänen tuotantoaan dekadenssia käsittelevässä Vastahankaan-romaanissaan vuonna 1884.

Moreaun symbolismi sai vaikutteita ranskalaisten filosofien Victor Cousinin ja Théodore Jouffroyn platonismista. Hänen aiheensa olivat laaja-alaisia ja peräisin kreikkalaisesta, intialaisesta ja egyptiläisestä mytologiasta, Raamatun historiasta ja okkultismista. Nuoremmat symbolistit ihailivat Moreaun teoksia, mutta hän kieltäytyi osallistumasta Salon de la Rose + Croixin järjestämään näyttelyyn. Vuonna 1895 hän uudisti Pariisin-talonsa kirjastoa ja ateljeeta myöten museoksi, jossa olivat taideteosten ohella esillä myös hänen kirjeensä ja luonnoslehtiönsä.