Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 9–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Odilon Redon

 

Redonin (1840–1916) taide tutki ajatuksen reittejä ihmismielen salatuilla ja varjoisilla seuduilla. Teokset muistuttavat unikuvia tai näkyjä, ja hän toteutti ne käyttäen erittäin niukkaa väriasteikkoa. Ajan mittaan Redon omaksui teoksiinsa lyyrisyyttä ja myös värejä, vastapainoksi varhaisen kauden melankolialle.

Redonin syntymäpaikka oli Bordeaux, ja hän vietti lapsuutensa perheen maatilalla. Opiskeltuaan Jean-Léon Gérômen ateljeessa Pariisissa Redon palasi kotiseudulleen, missä kaivertaja Rodolphe Bresdin opetti hänelle etsaus- ja litografiatekniikkaa. Hän oli asepalveluksessa Ranskan ja Saksan välisessä sodassa ja asettui sen jälkeen Pariisiin, missä hän alkoi piirtää yksinomaan hiilellä. Mystishenkisistä hiilipiirroksistaan hän käytti nimitystä Noirs. Näistä piirroksista syntyneitä litografioita julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1879 otsikolla Dans le Rêve. Niitä seurasivat À Edgar Poe (1882), Les Origines (1883), Hommage à Goya (1885) ja muita albumeja, jotka olivat usein saaneet innoituksensa symbolistisista teksteistä tai kuvittivat niitä.

Redonin töitä oli esillä riippumattomien taiteilijoiden näyttelyissä 1880- luvulla, kuten Riippumattomien salongissa (Salon des Indépendants), impressionistien viimeisessä näyttelyssä, Brysselin Salon des XX:ssa ja Wienin sesessionistien näyttelyssä. Hän oli myös symbolistinen kirjailija, ja esimerkiksi Stéphane Mallarmé, Jean Moréas ja Paul Valéry olivat hänelle läheisiä. 1890-luvulla Odilon Redon alkoi käyttää värejä, ensin pastellitöissä ja myöhemmin öljymaalauksissa. Seuraava taiteilijasukupolvi, etenkin Nabis-ryhmä, arvosti häntä suuresti.