Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 10–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

James Abbott McNeill Whistler

 

Whistlerin (1834–1903) hienovarainen ja hillitty taide näyttää olevan ristiriidassa hänen voimakkaan ja jopa aggressiiviseksi kutsutun persoonallisuutensa kanssa. Hänen taidekäsityksensä oli kuitenkin radikaali. Whistlerin mukaan teoksen tuli olla olemassa sen itsensä takia ja vedota vain taiteelliseen aistiin. Maalaustaiteessa yhteydet musiikkiin ja runouteen olivat tärkeämmät kuin kertova sisältö tai aihe.

Whistler syntyi Lowellissa Massachusettsin osavaltiossa. Isän insinöörin työn vuoksi hän asui myös Pietarissa ja aloitti lahjakkaana lapsena taideopinnot Pietarin taideakatemiassa jo 11-vuotiaana. Vuodesta 1855 vuoteen 1859 Whistler opiskeli Pariisissa, minkä jälkeen hän muutti Lontooseen ja tutustui Britannian esteettiseen liikkeeseen. Pääosan urastaan Whistler teki Englannissa.

Whistlerin taide muuttui dramaattisesti 1860-luvulla, jolloin hän kiinnostui muun muassa japanilaisesta taiteesta. Hän otti etäisyyttä realistiseen aiheen kuvaukseen ja kehitti oman esteettisen teorian. Whistler tavoitteli maalauksiinsa sävyjen harmoniaa ja painotti kertovien aiheiden sijasta teoksen maalauksellisia ominaisuuksia. Hänen Nocturneteoksensa, erityisesti tunnelmalliset näkymät Thames-joelle, olivat tärkeitä symbolistisen suuntauksen edeltäjiä.

Ulkonäöltään keikarimainen Whistler oli nokkela ja räiskyvä persoonallisuus, joka ei pelännyt saada osakseen kyseenalaista mainetta. Hän toi teorioitaan esille muun muassa esseessään The Red Rag (Punainen vaate) ja kuuluisassa ”Ten O’Clock” -luennossaan, jonka hän piti ensimmäisen kerran Lontoossa vuonna 1885 ja jonka symbolistirunoilija Stéphane Mallarmé käänsi ranskaksi. Whistler muutti Pariisiin vuonna 1892 ja kävi usein Mallarmén symbolistisalongissa, joka kokoontui tiistai-iltaisin rue de Romen numerossa 89.