Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 10–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Georges Lemmen

 

Kotimaansa taide-elämään laajasti vaikuttanut Georges Lemmen (1865–1916) toteutti maisemamaalauksissaan uusimpressionistista väriajattelua. Lemmen kuului Les XX -ryhmään ja oli ajan hengen mukaisesti monipuolinen taiteilija, jonka tuotantoon kuuluu maalausten lisäksi kirjankuvituksia, julisteita, tekstiilejä ja keramiikkaa.

Lemmen syntyi arkkitehtiperheeseen Belgian Schaerbeekissa lähellä Brysseliä. Hän opiskeli piirustusta aluksi paikallisessa St. Jost-ten-Noden akatemiassa, mutta kyllästyi pian perinteiseeen opetukseen ja haki inspiraatiota ajankohtaisesta taiteesta. Hän ystävystyi Georges Seurat’n kanssa ja sai vaikutteita myös Edgar Degas’n ja Henri de Toulouse-Lautrecin teoksista. Lemmenin liityttyä vuonna 1888 Les XX -avantgarderyhmään hänen teostensa ilmaisu muuttui uusimpressionistiseksi ja hän alkoi maalata maisemia ja muotokuvia käyttäen pointillistista tekniikkaa. Näissä maalauksissa keskeistä oli valovoimaisuuden tavoittamisen lisäksi pyrkimys kokonaisuuden selkeyteen ja harmoniaan. Lemmenin teoksia oli esillä paitsi Les XX -ryhmän näyttelyissä Brysselissä, myös Pariisin Riippumattomien salongissa (Salon des Indépendants).

Georges Seurat’n kuolema 1891 vaikutti voimakkaasti Lemmeniin, kuten muihinkin uusimpressionisteihin. Vuodesta 1895 alkaen hän alkoi ottaa etäisyyttä suuntaukseen ja maalata perinteisempään impressionistiseen tapaan. Etenkin asetelmissa, muotokuvissa ja alastonaiheissa esitystapa on intiimi ja muistuttaa Edouard Vuillardin ja Pierre Bonnardin teoksista. Samaan aikaan Lemmen kiinnostui Art Nouveau -suuntauksesta ja hänen taiteellinen ilmaisunsa laajeni muun muassa aikakauslehtien kuvituksiin ja keramiikkaan. Hän kirjoitti myös artikkeleita L’Art moderne -julkaisuun. Vuonna 1915 Lemmen muutti Ukkeliin, jossa hän kuoli seuraavana vuonna.