Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 10–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Alfred William Finch

 

1890-luvun lopulla pysyvästi Suomeen asettunut englantilais-belgialainen Alfred Finch (1854-1930) vaikutti merkittävästi Suomen taide-elämän kehittämiseen ja kansainvälistymiseen.  Finch kuului belgialaisen Les XX -taiteilijaryhmän perustajajäseniin, ja ajankohtaisen ranskalaisen ja belgialaisen uusimpressionismin esittelyt maassamme olivat mahdollisia pitkälti Finchin yhteyksien ansiosta.
 
Finch syntyi Brysselissä englantilaiseen perheeseen, ja Oostenden merenrantakaupungissa vietetyn nuoruuden jälkeen hän opiskeli Brysselin Académie des Beaux-Arts’issa. 1883 Finch oli mukana perustamassa kahdenkymmenen nuoren taiteilijan muodostamaa Les XX -ryhmää, joka kapinoi ajan taidemaailman jäykkää akateemisuutta vastaan. Merkittäviä impressionistisen ja uusimpressionisen taiteen näyttelyitä järjestäneen ryhmän muita jäseniä olivat muun muassa Théo van Rysselberghe, James Ensor ja Fernand Khnopff.
    
Tutustuttuaan Georges Seurat’han 1887 Finch alkoi maalata pointillistiseen tapaan. Hän kiinnostui myös Arts & Crafts -liikkeestä ja ryhtyi tekemään keramiikkaa. Suomeen Finch muutti, kun suomalainen Louis Sparre kutsui 1897 Finchin Porvoon Iris-tehtaan keramiikkaosaston johtajaksi. Vuonna 1900 Finchin keramiikkaa oli esillä Pariisin maailmannäyttelyn Suomen paviljongin Iris-huoneessa.
    
Iris-tehtaan lopetettua toimintansa 1902 Finch toimi opettajana Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa ja Taideteollisessa keskuskoulussa. Vuonna 1904 hän järjesti yhdessä Magnus Enckellin kanssa ranskalais-belgialaisen taiteen näyttelyn, joka esitteli Suomessa lähes tuntematonta uusimpressionismia. Finch kuului 1910-luvulla syntyneen suomalaisen taiteilijaryhmä Septemin merkittävimpiin taiteilijoihin. 1920-luvulla hän piti useita yksityisnäyttelyitä Helsingissä ja osallistui näyttelyihin myös Brysselissä.