Художественный музей АТЕНЕУМ
вт, пт 10–18 | ср, чт 9–20 | сб, вс 10–17
Справочная служба: 0294 500 401

Ristiveto-festivaali: Fin de siècle - Vuosisadan loppu
30.09.2012

 

Ateneumissa järjestettävän Ristiveto-festivaalin konserteissa tehdään ainutlaatuinen musiikillinen aikamatka Helene Schjerfbeckin hengessä: myöhäisromantiikan hehkuvista väreistä kohti 1900-luvun niukempaa ilmaisua. Suomalaislahjakkuudet saavat seuraansa kansainvälisen vieraan, sveitsiläissyntyisen huippusellistin Thomas Demengan. Festivaalin taiteellisesta suunnittelusta vastaavat pianisti Emil Holmström, sellisti Markus Hohti ja viulisti Eriikka Maalismaa. Ristiveto-festivaalin konsertit kuullaan Ateneumin näyttelysaleissa syyskuun viimeisenä viikonloppuna.

su 30.9. klo 18 Fin de siècle - Vuosisadan loppu

Wikipedia kertoo: “Fin de siècle (ransk. "vuosisadan loppu") on kulttuuri- ja aatehistoriallinen käsite, jolla yleensä viitataan 1800–1900-luvun vaihteen Euroopassa vallinneeseen kulttuuri-ilmapiiriin. Ensimmäistä maailmansotaa edeltäneen hyvinvoinnin kauden, belle époquen, lopulla nousi dekadentti aatesuuntaus, johon liittyi rappio, lopun läheisyys, muutos ja uuden aikakauden odotus.”

Konsertin kaikki teokset on sävelletty 1890-luvulla, jolloin Ravel ja Schönberg olivat nuoria ja kirjoittivat hehkuvaan myöhäisromanttiseen tyyliin. Brahms oli tuolloin jo vanha mies ja ehkä hieman eri mieltä aikakauden suuntauksista.

Ohjelma:

M. Ravel: Sonate posthume
A. Schönberg: Verklärte Nacht

väliaika

J. Brahms: Klarinettikvintetto

Esiintyjät:

Thomas Demenga, sello
Christoffer Sundqvist, klarinetti
Eriikka Maalismaa, viulu
Jan Söderblom, viulu
Atte Kilpeläinen, alttoviulu
Markus Hohti, sello
Emil Holmström, piano
Paavali Jumppanen, piano

Liput 25/20 € (alle 18-vuotiaat 10 €; S-Etu täysihintaisesta pääsylipusta -3 €) Ateneumin neuvonnasta.

Ristiveto-festivaali Facebookissa

Ristiveto-festivaalin taustaa

Musiikissa, kuten muissakin taiteissa, kiinnostava murrosvaihe sijoittuu noin vuosille 1880-1930. Silloin musiikin kieli määriteltiin kokonaan uudestaan ja noiden ristivetoisten vuosien aikana kirjoitettiin eräänlaisia vuosisataisen tradition megalomaanisia joutsenlauluja à la Mahler, toisaalta uutta aikakautta ennakoivaa musiikkia ja kaikkea siltä väliltä.

Nykyään jaotellaan herkästi tuon ajan säveltäjiä omiin kliseisiin karsinoihinsa; Debussy on korviahivelevää tunnelmointia, Sibelius suomalaista järvimaisemaa ja Schönberg raastavaa modernismia. Kiinnostavaa on, että mainitut säveltäjät kirjoittivat merkittävimpiä teoksiaan täsmälleen samoina vuosina, seurasivat samoja kiistoja, lukivat samoja kirjailijoita ja katsoivat samaa taidetta.

Varsin lyhyestä ajallisesta etäisyydestä huolimatta klassisen musiikin sointi muuttui ratkaisevasti 1900-luvun aikana. Ennen jousisoittajat käyttivät suolikieliä, nyt vakioratkaisu on metalli. Pianisteilla oli käytettävissään lukuisia varteenotettavia pianomerkkejä, joiden ääni oli mitoitettu normaalikokoisiin saleihin, ei hehtaarihalleihin kuten nykyään.

Ristiveto-festivaalin aikana pyritään lähemmäksi 1900-luvun alun sointimaailmaa. Emil Holmström soittaa 114 vuotta vanhaa Steinwaytään, Jan Söderblom, Eriikka Maalismaa, Atte Kilpeläinen ja Markus Hohti laittavat suolikielet soittimiinsa ja Christoffer Sundqvist tuo mukanaan saksalaisen klarinetin. Mukana tutkimusmatkalla ovat historiallisten esityskäytäntöjen kansainvälinen huippu Thomas Demenga sekä kotimaisina vieraina sopraano Pia Freund ja pianisti Paavali Jumppanen.

Muusikot

Ristivedon porukkaa yhdistää kiinnostus klassisen musiikin traditioon ja pyrkimys saada musiikista kaikki tehot irti. Jan Söderblom on viulisti ja kapellimestari, joka johtaa nykyään Porin kaupunginorkesteria ja on soittanut viulistina liki kaikkialla. Eriikka Maalismaa on Helsingin kaupunginorkesterin toinen konserttimestari ja Jousia Ensemblen aktiivi. Atte Kilpeläinen soittaa Meta4:ssä ja toimii HKO:n altistien äänenjohtajana. Christoffer Sundqvist on Radion sinfoniaorkesterin sooloklarinetisti, häntä kuulee usein solistina, mutta toisinaan myös PlusEnsemblessä. Sellisti Markus Hohti on aktiivinen kamarimuusikko ja kysytty festivaalivieras. Emil Holmström on monipuolinen pianisti ja kosketinsoittaja, jonka esiintymiset vaihtelevat lied-iltamista urbaaneihin konserttikollaaseihin.

Vieraat

Thomas Demenga

Sveitsiläinen sellisti Thomas Demenga on kansainvälisesti tunnettu solisti, joka tunnetaan persoonallisista tulkinnoista ja oivaltavista konserttiohjelmista. Hän on esiintynyt lukuisten merkittävien orkestereiden solistina - mm. Berliner Sinfonie-Orchesterin, Berner Symphonie Orchesterin, Boston Symphony Orchestran kanssa. Vuonna 2003 hän oli Lucerne Festivalin "artiste étoile". Vuonna 2002 Thomas Demenga sai päätökseen ECM-merkille levysarjan, joka yhdistää Bachin soolosellosarjat uuden musiikin teoksiin. Vuodesta 1980 hän on toiminut sellonsoiton professorina Baselin musiikkikorkeakoulussa.

Paavali Jumppanen

Pianisti Paavali Jumppanen on tullut tunnetuksi monipuolisena muusikkona, joka on yhtä kotonaan niin solistitehtävissä kuin kamarimusiikinkin parissa. Paavali Jumppasen saavuttamat kilpailumenestykset, erityisesti ensipalkinnot vuoden 1994 Maj Lind -pianokilpailussa sekä vuoden 2000 Young Concert Artists -kilpailussa New Yorkissa, ovat avanneet monia mahdollisuuksia konsertoimiseen solistitehtävissä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.