ti, pe 10-18 | ke, to 9-20 | la, su 10-17
Neuvonta: 0294 500 401
Vaihde: 0294 500 200
Opasvaraukset: 0294 500 500 (ma-pe 9-15)
 

Hans Thoma

 

Hans Thoman (1839–1924) maisemat ovat kotiseudun yksinkertaisen ja idyllisen elämän muistumia ja kuvauksia. Enemmän kuin moderneihin suuntauksiin hänen taiteessaan on yhtymäkohtia vanhojen saksalaisten ja italialaisten mestarien teoksiin. Gustave Courbet’n realistinen maisemataide oli yksi tärkeä inspiraation lähde.

Thoma oli syntynyt Schwarzwaldin Bernaussa, ja hän opiskeli litografiaa ja kellonkuorien maalausta Furtwangenissa. Vuodesta 1859 vuoteen 1866 hän kävi Karlsruhen taidekoulua. Vuonna 1867 Thoma asettui Düsseldorfiin ja matkusti seuraavana vuonna Pariisiin. Asuessaan ja työskennellessään Pariisissa Thoma tapasi Gustave Courbet’n, jonka taide teki häneen suuren vaikutuksen. 1870 hän muutti Müncheniin, missä tutustui Wilhelm Leibliin ja Arnold Böckliniin, joilla kummallakin oli hänen tuotantoonsa merkittävä vaikutus.

Thoman kotiseudun elämää ja näkymiä kuvaavissa teoksissa kiinnostus yksityiskohtiin ja paikallisvärien käyttö kertovat hengenheimolaisuudesta Albrecht Altdorferin ja Lucas Cranachin kaltaisten varhaisten saksalaisten mestarien sekä Italian 1400-luvun taiteilijoiden Sandro Botticellin ja Luca Signorellin kanssa. Heidän töitään Thoma tutki Italiaan tekemillään matkoilla. Vuonna 1892 Thoman teoksia alkoi näkyä Münchenin sesessionistien näyttelyissä. Hyvin työllistetty Thoma suunnitteli myös puvustuksen Bayreuthissa vuonna 1896 esitettyyn Wagnerin oopperateokseen Nibelungenin sormus. Hänet nimitettiin Karlsruhen Grossherzogliche Gemäldegalerien johtajaksi ja taidekoulun maisemamaalauksen professoriksi, ja vuonna 1909 Karlsruhen taidehallin yhteyteen avattiin Hans-Thoma-Museum.