ti, pe 10-18 | ke, to 10-20 | la, su 10-17
Neuvonta: 0294 500 401
Vaihde: 0294 500 200
Opasvaraukset: 0294 500 500 (ma-pe 9-15)
 

Alphonse Osbert

 

Jo aikalaiset kuvasivat Osbertin (1857–1939) teosten tunnelmaa musiikin käsittein. Maalausten sinisissä sävyissä on hiljaista rauhaa ja mietiskelevät hahmot ovat sopusoinnussa ympäristönsä kanssa. Suosion myötä Osbertin teoksia oli usein esillä näyttelyissä ja hän sai tehtäväkseen julkisia tilaustöitä.

Osbert opiskeli Pariisin École des Beaux-Arts’issa sekä Fernand Cormonin, Léon Bonnat’n ja Henri Lehmannin ateljeissa, joista viimeksimainitussa hän ystävystyi Georges Seurat’n kanssa. Luultavasti Bonnat sai hänet alun perin innostumaan espanjalaisesta taiteesta, varsinkin Jusepe de Riberan tuotannosta.

Pian Osbert hylkäsi naturalismin, ja impressionistien vaikutuksesta hänen väripalettinsa vaaleni. 1880-luvun loppupuolella hän oli jo tavannut useita symbolisteja, joiden joukossa olivat myös Alexandre Séon ja Pierre Puvis de Chavannes. Puvis’n vaikutuksesta hänen otteensa pelkistyi ja hän alkoi erikoistua runollisiin maisemiin, joissa näkyi klassisia muusahahmoja. Osbert kokeili myös pointillismia, mutta käytti muita pointillisteja niukempaa väriskaalaa ja viileitä, hillittyjä sävyjä. Hänen teoksiaan oli esillä 1892–1896 näyttelyissä, joita Sâr Péladanin Salon de la Rose + Croix järjesti Pariisissa. Osbertilta tilattiin myös useita seinämaalauksia, esimerkiksi Vichyn kylpylän maalaukset vuonna 1902.